Çocuğun kendine güven kazanması için hep deniyor ya, kendisi
yapsın, yapabildiğini görsün, kendi başına bir şeyler yapabileceği ortamlar
yaratın, fırsat verin. Evet doğru ama
burada dikkat etmemiz gereken hassas bir nokta var. Çocuğa kendi kendine yapma
fırsatı verirken onun yaşını ve gücünü dikkate almamız gerekiyor. Yani
öğrensin, kendisi yapsın diyerek onu tamamen kendi başına bırakamayız. Montessori
bunu “yerinde yardım” terimiyle çok güzel açıklıyor.
Çocuk zor bir durumla karşılaştığında şunu sorabiliriz, diyor.
Yardım etmek için yapabileceğim tek şey ne?
Yani, “bırak kendisi yapsın, öğrensin” ya da tam tersi “aman
üzülür ağlar yapmasın o zaman” değil. En az miktardaki yardımı doğru zamanda
vermek. Elbette büyüdükçe gittikçe daha çok şeyi bizim yardımımız olmadan
yapmayı öğrenecek. Zaman içinde yavaş yavaş geri çekileceğiz.
Dengeyi bulmak,
dengeyi kurmak, çocuğu gözlemlemek, kendimizi gözlemlemek, düşünmek, karar vermek,
gerektiğinde geri çekilmek, gerektiğinde el uzatmak. Zor işler.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder