Bilinçli Bebek kitabını okurken Nohut daha küçüktü, o dönem
oradaki pek çok bilgiden faydalanmıştım ve epeyce not almıştım, yeri geldikçe
açıp bakıyorum ve hala işime yarıyor. Şu sıralar kitapta bahsi geçen sınama
davranışı konusunu işliyoruz Nohut’la. Yapmaması gerektiğini bildiği ya da
yapılmaz hayır vb. dediğim bir davranışı tekrar ediyor. Kitapta 18 ay 2 yaş
arası sınama davranışında bulunduklarını söylüyordu, evet tam da bu aralıktayız,
umarım 2 yaştan sonra bitiyordur:)
Peki çocuklar neden böyle davranıyor?
1-Çocuk kuralı anlayabilmek için bilgi edinmeye çalışır.
Tıpkı bir bilim adamı gibi hipotezini sınamak üzere veri toplar. Mesela neler
yere atılabilir neler atılamaz, neler ağıza atılır neler atılamaz tekrar tekrar
deneyerek ve sonuçlarını görerek öğrenir.
2-Çocuk için her türlü ilgi ilgisizlikten iyidir
İlgi görmezse kızdırmak pahasına da olsa fark edilmeye
çalışır.
3-Aşırı müsamahakarlık da sınama davranışına neden olabilir.
Çocukla tutarlı ve net bir iletişim kurmak gerekiyor. Ağlıyor
diye isteklerini yerine getirirsek her seferinde sınırları test eder. Kural
konusunda kararlı olmalı ama ağlamasına da izin vermeliyiz. Yani kural değişmez
ama hayal kırıklığını ağlayarak ifade etmesini izin vermeliyiz. Bizi
dinlemediğinde meseleyi duygusal hale getirip öfkeyle davranmamalıyız. Bize karşı çıktığında sevgimizi kaybetmekten
korkmazsa ileride başkalarına da gerektiğinde hayır diyebilir.
4-Aşırı tepki vermek
Daha önce kızgın bir
tepki verdiyseniz aynı davranışı tekrar tekrar deneyebilir.
Peki ne yapacağız?
1-Aşırı tepki vermeyeceğiz
2-Kabul edilemez davranışı sakince durduracağız
3-Keşif ihtiyacını tatmin edecek başka yollar önereceğiz
4-Alternatifleri kabul etmiyorsa ağlamasına izin vereceğiz
Bugünden, bizden bir örnek: kalemlerle oynarken silgiyi ısırmak
istedi, silgi yenmez, ağza alınmaz dedim, tekrar tekrar ağzına alıp ısırmaya
çalıştı, parçalarını kopardı, çıkardık ağzından. Birkaç parçadan sonra kendi
kendine vazgeçti. Elbette her zaman bu kadar sakin kalamayabiliyorum, çoğu
zaman verdiğim tepkinin fazlalığını ya da yanlışlığını tepkiden birkaç saniye
sonra fark ediyorum, ah o saniyeler:) Ama
en azından davranışlarını şöyle yorumlamıyorum: beni sinirlendirmeye çalışıyor,
bu çocuk niye beni dinlemiyor, beni delirtecek vb. Bunun yerine; deniyor, öğrenmeye çalışıyor
vb. demek tepkilerimi daha rahat kontrol edebilmemi sağlıyor.