Waldorf Yöntemiyle Çocuğumu Büyütüyorum kitabını tekrar
tekrar okuyup notlar alıyorum. Bu yüzden kısaca ve kendimce bir özeti de burada
bulunsun istedim.
Bu yöntem çocuğun teknolojiden uzak, doğayla iç içe, mümkün
olduğunca az müdahale ile, bol bol serbest oyun, sanat ve müzik ile
yetiştirilmesine dayanan bir yaklaşım. Bence temel noktalarıyla herkese hitap
eden herkesin faydalanabileceği bir yaklaşım.
Çocukların duyularının en hassas olduğu dönemde bu duyulara
gereğinden fazla yüklenmeyerek ama keşif yapmasına, oyunlar ve sanat yoluyla
duyularını geliştirmesine imkan tanıyarak, basit bir düzen oluşturarak,
sağlıklı beslenmesini, yeterli dinlenmesini, fazla gürültü ve uyarıcıdan mesela
ekranlardan ve alışveriş merkezlerinden uzak tutarak duyularının yavaşça
gelişmesini sağlamak gerekiyor. Vaktinden önce bir şeyler öğretmeye çalışmamak,
çocuğun doğal gelişimine saygı göstermeyip onu bir şeyleri yapmaya ya da öğrenmeye
zorlamamak gerekiyor.
Çocuk en önemli ihtiyacı olan oyunu, serbest oynayarak,
doğada oynayarak karşılayabilir. Çok fazla oyuncağa sahip olmadan, basit ve
farklı şekillerde kullanılabilecek doğal malzemelerle oynamak, dört elementle; toprak,
su, hava ve ateşle oynamak çocuğun doğa ile bağ kurmasını sağlar, yaşam
enerjisini açığa çıkarır, hayal gücünü geliştirir.
Diğer yaklaşımlarda çok vurgulanmayan ya da benim
dikkatimden kaçan bir nokta da, öğretmenin kendini yetiştirmesine verdiği önem.
Bu yaklaşım diyor ki; biz çocuklarımızla iletişim kurmaya, onları anlamaya
çalışırken aslında kendimizi de tanıyor, anlıyor, büyütüyoruz. Çocuklarımızı
iyi yetiştirmek istiyorsak öncelikle kendi gelişimimize emek vermeli, çocukla
yaşadıklarımızı bu gelişim için fırsatlar olarak görmeliyiz. Öfkemize hakim
olmaya çalışırken, oyun oynaması için ortamlar yaratmaya, gerektiği yerde
gerektiği kadar müdahale etmeye çalışırken kendi içimizdeki engeller ile
mücadele ediyor ve öğreniyoruz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder