Anne baba olduktan sonra en çok zorlandığımız konulardan
biri öfkeyle baş etmek. Elbette kimse çocuğuna kızmak, bağırmak istemiyor. Herkes
çocuğuyla birlikte keyifli zaman geçirdiği, el ele tutuşup mutlu mesut yürüdüğü
bir yaşam hayal ediyor ama gel gör ki gerçekler hayallerden hızla uzaklaşıyor. O
yaşam her şeyde olduğu gibi gökten avucumuza pıt diye düşmüyor, uğraş istiyor,
emek istiyor, şimdilerde bahçede bir şeyler yetiştirmeye çalışırken uğraşın,
emeğin önemini, ince ince emek vermeden alın teri dökmeden ortaya güzel bir şeyler
çıkamayacağını daha iyi anlıyorum.
Neyse dönelim öfkeye;
Kendi öfkemi anlamaya çalışırken yaptığım iki şey var
İlki düşüncelerime odaklanmak. Aklımdan neler geçiyor,
somutlaştırmak, hızla gelip geçen cümleleri yakalayıp üzerinde uzun uzun
düşünmek, analiz etmek
Mesela; bu çocuk hep böyle yapıyor, bir kere de beni
dinlese, beni yordu, dayanamıyorum gibi iç cümleler bizi hızla öfkeye
sürüklüyor.
Bunun yerine; bu davranış gelişiminin bir parçası, büyümek
için karşı çıkmak zorunda gibi gerçekçi cümleler baştan öfkenin yolunu kesiyor.
Diyelim ki öfkelendim ve istemediğim bir tepki verdim. Birkaç
kitapta okuduğum şöyle bir yol izliyorum. Akşam olup da günü değerlendirirken
soruyorum:
Neden bu kadar çok öfkelendim? Bu kadar öfkelenmemem yol
açan şey tam olarak neydi? Aklımdan geçen bir cümle miydi? Yorgun muydum? Fazla
mı iş yüklenmiştim? vb
Ve daha da önemli soru:
Bir dahaki sefere böyle bir tepki vermemek için ne
yapabilirim?
Mesela ben günün akşama doğru zamanlarında, Nohut’la eve
geldiğimizde yorgun oluyorum, ve öfkelenmeye daha yatkın oluyorum. Bu yüzden, dışarıya
daha geç çıkıp eve akşama yakın saatlerde geliyor ve yalnızca banyo ve yatış
hazırlığı ve biraz kitap okuma için bir zaman bırakıyorum.
Evde olduğumuzda beni daha fazla yorduğunu fark ettiğim zamanlarda
dışarı daha çok çıkarıyorum. Dışarıda çok uzun zaman geçirip fazla yorulduğumuz
günlerin ertesi günü ise evde daha fazla zaman geçirip dinleniyoruz.
Ona veremeyeceğim
eşyaları göz önünde bulundurmuyorum, çünkü ona neden veremeyeceğimi anlatırken
hem ben yoruluyorum hem de o anlamıyor:) Sakladığım yerleri keşfetmemesi için
elimden geleni yapıyorum ama bir tanesini buldu bile:)
Bazen çok fazla işi bir arada yapmaya çalıştığımda
öfkelendiğimi fark edince duruyor ve önemli önemsiz ayrımı yapıyorum, bazı
işleri bekletiyorum ya da yardım istemeye çalışıyorum. Bazen basit gibi görünen
çözümler ummadığım şekilde etkili olabiliyor.
Şimdilik aklıma gelenler bunlar. Siz neler yapıyorsunuz
öfkeyle baş etmek için?
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder