Geçenlerde, çocuklarımıza kitap
okumayı nasıl sevdirebiliriz diye bir soru gelince, ona cevaben lafı epey
uzattığımı fark edip bir yazı haline getireyim dedim. İşte kendi deneyimlerimizle birlikte bazı naçizane öneriler:)
Nohut, kitap okumayı çok seven bir çocuk. Mesela bir dergiyi
beş altı kere üst üste okutturduğu oluyor. Kitaplarla, dergilerle haşır neşir
olmayı, biz okurken dinlemeyi çok seviyor. Elbette bizim kitapları sevdirme
çabalarımızın da faydası olmuştur ama şunu unutmamakta fayda var.
Her çocuk farklı, yani bizim yapacağımız şey, sevdirmek için
bir şeyler yapıp sonrasını izlemek, çocuğu gözlemleyip onun ilgileri
doğrultusunda yola devam etmek. Ben şunu yaptım o yüzden böyle oldu, ben
böyle alıştırdım gibi lafları hiç sevmiyorum bu yüzden, bir şeyler yapma
gayretinden çok egomuzu beslemeye yarıyor gibi geliyor. İnsan yetiştiriyoruz,
kesin neden sonuç ilişkileri kurmamız, kesin çıktılar almamız mümkün değil. Hem, insan yetiştirmek demek, bir yandan da
kendimizi törpülemek, geride durmak, çocuğumuzu izlemek için gayret etmek demek. Sadece
şunu diyebilirim; istediğim bir sonuç için gayret gösterip ebeveynliğin
sürprizli yollarında yürümeye devam ediyorum.
Gayret kısmında neler yaptığımıza gelirsek;
Altı aylık civarından itibaren ona kumaş kitaplar verdim.
Sonrasında karton kitaplara geçtik. Ben de babası da okumayı çok seviyoruz,
evde bolca kitap var. İstediği zaman kitapları aldı oynadı, bazen yırttı. Biraz
laftan anlamaya başladığında yırtmayı bıraktı.
Gün içinde ona hep kitap okudum. Farklı sesler çıkararak,
anlatarak, şarkılar söyleyerek.
Bir dönem elinin altında çok fazla kitap dergi olmuştu,
birini getiriyor ben onu okurken dinlemeden diğerini getiriyordu, o zaman kitap
ve dergi sayısını azalttım. Normale döndü. Bu yüzden, çocuklara kitaplar ve
diğer oyuncaklar da dahil bir anda çok fazla şey sunmamak gerektiğini
düşünüyorum.
Şimdilerde hareketli, boyutlu kitaplardansa bizim elimizdeki
kitap ve dergilerle, ya da küçük resimli kitaplarla daha fazla ilgileniyor.
Bir dönem gün içinde ona sürekli kitap okumamı istiyor,
başka oyunlara hiç yüz vermiyordu. O zaman kitap sayısını iyice azaltıp,
okuduğumuz kitaplara daha fazla hareket kattım, kalkıp koşmak, kitaptakine
benzer bir oyuncağı çıkarmak gibi. Şimdi kitap okuma ve diğer oyunlar daha
dengeli durumda. Meraklı Minik, Bilim Çocuk
dergileri, bizim okuduğumuz dergiler, kitaplar ve kendi hikayeli
kitapları favorileri.
Kitapları sevdirmek için neler yapabiliriz?
Okumaya hareket katabilirsiniz. Farklı sesler çıkarmak,
canlandırmak. Mesela mutlu su aygırı kitabını okurken su aygırının sesini
farklı çıkarıyoruz, şarkısını söylüyoruz, düşerken biz de düşer gibi yapıyoruz
vb.
Bazı oyuncakları kitaptaki hikayeye dahil edip oyunlar
kurabilirsiniz.
Çocuklara okumak söz konusu olduğunda, öncelik hareket etmek
olmalı çünkü hareket etmek öncelikli ihtiyaçları, kitabı baştan sona okumak
değil, kitapları sevdirmek, eğlenceli hale getirmek de öncelikli
hedefimiz olmalı.
Kitapları, sayısını çok abartmadan, ulaşabileceği bir yerde
bulundurabilirsiniz, kendisi istediğini seçip getirebilir, birlikte
okuyabilirsiniz. Okumak derken aynen okumak değil, ilgisini canlı tutacak
şekilde seslendirme, hareket vb. ile okumak. (Aynen okumayı da zaman zaman
yapıyoruz biz, o da hoşuna gidiyor, kitabı açıp bizi, ses tonumuzu baya
benzeterek taklit ediyor:))
Nohut pek sevmedi ama üç boyutlu hareketli kitaplar de
ilgilerini çekmek için bir alternatif.
Bir yaş altındaki bebekler için kitaptaki sözleri ya da
kendiniz söz uydurarak melodili, şarkılı okuyabilirsiniz.
Çocuğunuz neyi seviyor, ne ile ilgileniyorsa onunla ilgili
kitaplar alabilirsiniz.
Siz de elinize kitap alıp okuyabilirsiniz, sizi okurken görmesi en
önemlisi.
Şimdilik bu kadar. Yeni kitap maceralarında görüşmek üzere:)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder