Nohut doğmadan önce okulda çalışırken çocukların ekran
kullanımı ile ilgili o kadar çok sorun yaşıyorduk ki, bu yüzden onu doğumundan
itibaren mümkün olduğunca ekrandan uzak tutmak istedim. Ancak çocukları
ekrandan uzak tutmanın ne kadar uzun soluklu ve çok boyutlu bir mücadele
olduğunu yaşadıkça anladım. Sizin ekrandan uzak durmanız ve çocuğunuza
izletmemeniz yeterli olmuyor, çevremizde çocuklara telefondan bir şeyler
izletmek öyle normal hale gelmiş ki, ilk fırsatta telefonundan bir şeyler açıp
izletmeye çalışan tanıdıkları da tekrar ve tekrar uyarmak gerekiyor. Kısa süre
öncesine kadar hayatımızda hiç yer almayan cep telefonlarının bu kadar kısa
sürede çocukları eğlemenin tek yolu olmasının üzerine de ayrıca düşünmek gerek.
Bir keresinde bolca anneaanne ve ninenin olduğu bir oturmaya
katılmıştık, anneannelerin bile sohbeti telefonlarından torun fotoğrafı ve videosu
göstermek ekseninde ilerliyordu. Eskiden teyzelerin, ninelerin çocuklara
masallar anlattığı bir dünyanın, büyüklerimizin bile telefondan video ve
fotoğraf gösterdiği bir dünyaya evrilmesi ne acı ve çocuklarımız için ne büyük
kayıp.
Çocukların beyin gelişimi büyük ölçüde 3 yaş civarında
gerçekleştiği için ekran kullanımı için ideal olan, 3 yaş sonrası. Ancak
kullanımı hep sınırlı ve kontrollü olmalı.
Son dönemlerde bağımlılık
tedavi merkezlerinde teknoloji bağımlığı tedavi bölümleri açıldığından haberdar
olmuşsunuzdur. Buradan yola çıkarak diyebiliriz ki, ekran da madde gibi, sigara
gibi her yaşta bağımlılık yapıcı etkiye sahip ve ne kadar erken başlanırsa
bağımlılık riski o kadar artıyor.
Çocukların ekran kullanımıyla ilgili okulda görüşmeler yaparken fark
ettiğim, kafama takılan bir konu youtubeun ne kadar rahat kullanıldığıydı. Çocuklar
serbestçe orada dolaşıp istedikleri ve istemedikleri her içeriğe ulaşabiliyordu.
Geçen yıldan beri yaptığım görüşmelerin büyük yüzdesini ekranda yaş düzeyinin
üzerinde içeriğe maruz kalmış çocukların yaşadığı sorunlar oluşturuyor. Kabuslar,
kekelemeler, alt ıslatmalar vb. Arkadaşlarının anlattığı bir şeyi, sınıfta
konuşulan korkutucu bir film ya da oyunu merak edip bakıyorlar. Ya da bir
şeyler izlerken çıkan linklere tıklarken yanlışlıkla bu içeriklerle
karşılaşıyorlardı. Çocukların youtube üzerinden direk hiçbir şey izlememesi
gerekiyor, öncesinde aileler izlenecek şeyleri kendileri yükleyip internet
bağlantısı olmadan izlemelerini sağlayabilirler.
İnternet ödevi olan çocuklar da ekran başında yalnız
kalmamalı, bir büyükleriyle birlikte araştırma yapabilirler. Gördüğüm kadarıyla
maalesef, çoğu aile güvenli internet kullanımından bihaber.
Bir de çocukların anne babanın telefonunu kullanması durumu
var ki, o da aynı riskleri barındırıyor, internete direk erişimi olduğu için
tehlikeli. Oradan da her türlü uygulamaya ve içeriğe ulaşabilirler. Cep telefonu
anne babanın kişisel eşyası olarak kalmalı ve çocuğun kullanımına izin
verilmemeli. Gerekirse eski bir telefon ya da bir tablet, içine sadece çocuğun
izleyeceği içerikler yüklenip internet erişimi kapatılarak kullanılabilir.
Hem ilkokulda çalıştığım hem de ortaokulla aynı odayı
kullandığımız için iki grubun da sorunlarını gözlemleme fırsatım oluyor,
öğrencileri arasında yaşanılan sorunların yüzde sekseni ekran kullanımından
kaynaklanıyor. Dursun diye, sussun diye çocuğun
eline ekran tutuşturmayı, telefondan, youtubedan çocuğa bir şeyler izletmeyi
normal kabul eden algımızı değiştirmek gerekiyor. İçeriği faydalı bile olsa,
ekranın kendisi uzun süreli kullanıldığında çocukların gelişimini olumsuz
etkiliyor. Bir de çocuğun zararlı içerikleri izlediği durumda yaşayacaklarını siz
düşünün. Belki son günlerde haberdar olduğumuz bu korkunç mommo videoları tehlikenin boyutunu
anlamamız için bir vesile olur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder