Ödül- ceza sisteminin zararlarını eğitim-psikoloji alanında çalışan
biri olarak bizzat gözlemliyorum. Cezalandırılan çocukların davranış sorunları
hiçbir zaman sona ermiyor tam tersine artış gösteriyor. Ceza öğretici olmuyor,
yol göstermiyor. Ödül-ceza sistemi bazen kısa vadede etkili gibi görünse de
uzun vadede sorumluluk geliştiremeyen, dış denetimli, her şeye uyan ya da
başkalarını aldatan bireyler yetişmesine sebep olabiliyor.
Daha önce ebeveynlikte ödül cezanın olmadığı bir yaklaşımı
anlatan kitaplar okumuştum. İşin teori kısmı ve anne babalar olarak çocuklara ödül
ceza kullanmadan nasıl yaklaşmamız gerektiği
konusunda fikir edinmiş olsam da, alternatif bir sistemin okul ortamında
nasıl uygulanacağına dair hiçbir fikrim yoktu.
“Ödül Yok-Ceza Yok! Bu Nasıl Disiplin?” kitabı tam da böyle
bir eksiği karşılıyor. Ödül ve cezanın neden işe yaramadığını öğreniyoruz , ardından
bu sistemi sınıfta nasıl uygulayacağız sorusunun teknik ve ayrıntı içeren
kısmıyla ilgili epeyce bilgi edinebiliyoruz. Marshall, Sorumluluk Arttırma Sistemi denilen bir
sistemden bahsediyor. Davranışın üç düzeyi vardır diyor. İlk düzey, karmaşa
düzeyidir. Gürültü vardır, denetim yoktur.
İkinci düzey; zorbalıktır. Kişiler başkalarına zarar verir.
Sınıf kurallarına uymaz.
Üçüncü düzey işbirliği/uyumdur. Kişi dinler, kendisinden
bekleneni yapar. Motivasyon dıştan gelir.
Dördüncü düzey olan demokraside ise öz disiplin vardır.
Motivasyon içten gelir.
Öncelikle bu düzeyler, kavramlar, davranışların ardında
yatan motivasyon çocuklara öğretilir, sonrasında sınıf toplantılarıyla, sınıfta
yaşanan sorunların çözülmesi sırasında sorulan sorularla detaylandırılır ve
pekiştirilir. Uygulamalar başarısız olursa neler yapılabileceği, çocuklara
anlatım sırasında kullanılabilecek bilgi ve yöntemler, sorulabilecek sorular,
iletişim kurma yolları, öğrenmeyi kolaylaştıracak akılda kalıcı yöntemler
detaylıca anlatılmış kitapta. Kurduğu alternatif sistemin kapsamlı bir sınıf
yönetimi bilgisini de vermiş.
Kitapta ağırlıklı olarak sınıf uygulamalarına yönelik
bilgiler yer alsa da, anne babaların evde uygulamaları için de daha kısa bir
bölüm var. Sorumluluk geliştirme sistemini anladığınızda aynı bilgilerle evde
de bir sistem oluşturabilirsiniz ancak anlatılanlar soyut kavramlar içerdiğinden
uygulamak için çocuğun ilkokul çağı uygundur diye düşünüyorum. Ondan öncesi için
kavramları basitleştirmek ya da değiştirmek gerekebilir.
Ödül ve cezaya alternatif getiren, yalnızca teoriden
bahsetmeyen, uygulamayı da sistematik ve ayrıntılı şekilde anlatan bir kitap. Ödül-cezaya
alternatif bir sistemi merak eden, uygulamak isteyen herkese tavsiyemdir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder