Okulda, sınav kaygısı olan öğrencilerle çalışırken,
zihinlerindeki kaygı yaratan düşünceleri birlikte bulmaya çalışırdık. Genelde
altta yatan şöyle bir düşünce çıkardı. “Yanlış yapmamalıyım” sonra bu düşünce
üzerinde konuşurduk; böyle bir şey mümkün mü, hiç yanlış yapmamak yani mükemmel
olmak mümkün mü? Şimdilerde mükemmel annelik vb ile ilgili yazılanları,
konuşulanları okudukça aklıma geld,i yine sordum: mükemmel olmak mümkün mü?
Elbette değil, çünkü insanız, insan demek hata yapan canlı demek. Öğrencilerle
konuşurken, “yanlış yapmamalıyım” ın
yerine gerçekçi, uygulaması mümkün bir hedef koyardık; “elimden gelen gayreti
göstermeliyim”. Sınavın gidişatını, bizi olumsuz etkileyebilecek ihtimalleri
kontrol edemeyiz, biz sadece elimizden geleni yapmaya odaklanmalıyız. Bence ebeveynlik için de aynen bu geçerli;
elinden gelen gayreti göstermek. Çocuğumuzu, tepkilerini, mizacını, çevre
şartlarını kontrol edemeyiz, biz sadece elimizden geleni yapmakla yükümlüyüz. Gündelik
hayatın içinde her an doğru tepkileri veremeyebiliriz, ama fark edebiliriz,
tekrarlamamak için elimizden gelen gayreti gösterebiliriz, tekrarladığımız
döngülerin içinden çıkmak için uğraşabiliriz, okuyabiliriz, sorabiliriz, düşünebiliriz,
kendimize bakıp kendimizi değiştirmeye çalışabiliriz. Öğrenciler ders çalışmayı
nasıl bir öğrenme, ufkunu genişletme fırsatına dönüştürebilirse, biz de
anneliğimizi öğrenme, kendini dönüştürme fırsatına çevirebiliriz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder