Bu aralar, Nohut'un emzirme aralıklarını uzatmaya çalıştığımdan bahsetmiştim. Henüz sütten kesmeye değil son zamanlarda çok sıklaşan ve uzayan emzirmeleri daha aralıklı hale getirmeye çalışıyorum. Hem de sütten kesme sürecinin yavaş olmasının daha iyi olacağına inandığım için ufak adımlarla başlamak istedim. Bu arada bir şeyler okumaya çalışıyorum, bu yazıyı da çok Laura Markham'ın çok sevdiğim yazılarının olduğu ahaparenting sitesinde okudum. Tam linki şu.
Yazının tümünü değil işime yarayan kısımlarını çevirdim. Parantez içindekiler benim yorumlarım. Aslında, şefkatli, nazik sütten kesme gibi anlamlara gelen "gentle weaning" i kademeli sütten kesme olarak çevirdim.
Emzirme iki kişinin de faydasını gözeten bir iletişimdir.
Bazen anneler çocuğun fiziksel ve duygusal ihtiyaçlarını karşılamanın başka
yollarını bulmak ister ve bu iletişim biçimini sona erdirmeye hazır olur. Önemli
olan çocuğu travmatize etmeden, bu kadar bağlı olduğu bir şeyden ayrılmasını
sağlamaktır.
Eskiden maddi imkanları olan anneler bebeği bırakarak bir
yolculuğa çıkardı. Döndüklerinde süt kesilmiş, bebek de sütten kesilmiş olurdu.
Artık biliyoruz ki böyle bir yaklaşım çocuklar için travmatik, bu onları, büyük
bir kayıp yaşadıkları sırada temel güven duygusunu alacakları kişiden de mahrum
bırakmak demek. Aniden memeden kesme büyük bir kayıptır, çocuk duyduğu çaresizce
istekle baş edemediği hissini ve bu yoğun özlemi bilinçaltına gömer.
Bun karşılık kademeli ayrılmada da bir kayıp vardır ama
çocuk küçük, kademeli dozlardaki üzüntü ve kederle baş ederken fiziksel ve
duygusal ihtiyaçlarını başka yollarla karşılamayı öğrenir. Aslında, aşamalı
sütten kesme çocuğun gelişiminde ve anne çocuk ilişkisinde, çocuğunuzun
olgunlaştığı sağlıklı bir dizi basamaktır.
Kademeli geçiş yapın,
sütten kesme sürecinin aylarca sürebileceğini unutmayın.
Bu sürece başlarken bunun sütten kesmeye doğru adım adım
ilerlemek olarak düşünün.
Diğer kaynaklardan
yeterince beslendiğinden emin olun
Eğer kalorisinin çoğunu anne sütünden alıyorsa sütten kesmek
aç kalması anlamına gelir ancak yemek yemeyi henüz açlığını giderme yolu olarak
görmeye alışmış olmaması oldukça zorlayıcıdır. Katı yiyecekleri keşfedip
onlardan keyif almasına odaklanın.
Canı yanınca emzirmeyin
Genelde çocuklar düşüp canlarını yaktıklarında emmek ister.
Çocuğunuzun canı yandığında kucağınıza alın ve onunla empati kurun. “Canın
yandı, biraz anlat bana.” Onun acıyı deneyimlemesine ve bunu göz yaşlarıyla
anlatmasına yardım edin. Eğer emmek isterse “daha sonra emeceğiz” deyin. (Canın yandı, biraz anlat kısmı fazla çeviri bir cümle oldu farkındayım:) Ben genelde; acıdı, biraz sonra geçecek, merhem sürelim geçsin gibi şeyler söylüyorum, yaşı büyüdükçe söylenecek şeyler çeşitlenebilir ama çok fazla açıklama yapmak yerine sarılıp öpmek, sevgi, şefkat ihtiyacına cevap vermek daha önemli diye düşünüyorum. Biz genelde ilk tepki olarak
noldu, naptın gibi sorular sorup ardından öğütlere geçiyoruz, dikkat etseydin
elini oraya koymasaydın vb. Canımız yandığında biz ne duymak isteriz,
düşünelim, sorular ve öğütler mi, yoksa geçecek diyen şefkat dolu bir ses mi?)
Bunu uygulamaya geçirebilirseniz çocuğunuz göz yaşlarının ne
kadar iyileştirici olduğunu öğrenecektir. Baş edemediği duyguları olduğunda
emerek rahatlamayı bir nevi emzik gibi kullanmayacaktır ve zaman içinde
duygularını kontrol etmek için çaresizce ihtiyaç duymayacaktır.
Çocuğunuz sıkıntıyla
ya da başka duygularla baş etmeye çalışırken emzirmeyin
Pek çok çocuk hissetmek istemediği duygular içinde olduğunda
emmek ister.
Şöyle diyebilirsiniz;
Şimdi meme zamanı değil, şimdi açım ve seni yiyeceğim oyunu
zamanı
Sonra evde onu kıkırdayarak dolaşın, böylelikle sadece
emerek geçeceğini düşündüğü sıkıcı duyguları kıkırdayarak atmasını sağlayın.
Böylece çocuğunuza duygularıyla baş etmek için daha iyi araçlar vermiş
olursunuz ve bunun için emmez Duygularını kontrol etmek için emmeye
güvenmezlerse çocuklar onu bu kadar çaresizce istemez.
Ağlamalarını
sevecenlikle karşılayın
Daha önce emerek baş ettiği duygular başka yollarla açığa
çıkacaktır; mızıldanma, aksilik, tepkisellik çaresizlik. Çocuğunuzun bütün
duygularını şefkat ve sabırla karşılayın, sadece sizin sevginizin güveni içinde
ağlamaya ihtiyaç duyuyor ve bu duygular geçecek. Kederli olduğunu da unutmayın
Çocuğunuz için memeden ayrılma bir kayıptır. Adeta sevgilisinden ayrılmaktadır.
Ne kadar üzgün olduğunu göstermek için ağlamaya ihtiyacı vardır. Size düşen
savunmacı olmamak, bunun onu ne kadar üzdüğünü kabullenmek ve bu yolla onu
sevmektir. Bu dönemde, daha az emmekten kaynaklanan kayıp duygusunu gidermesi
için onunla farklı şekillerde daha fazla zaman geçirin, ona sarılıp fiziksel
temas haline olabileceğiniz oyunlar oynayın. (Çocuğunuzun
bütün duygularını ŞEFKAT VE SABIRLA KARŞILAYIN. Kolay değil ama bu uğraş bizi
büyütecek diyorum:))
Açıklayın,
Utandırmayın
Çocuğunuza “emmek için artık büyüdün” gibi sözler
söylerseniz canı emmek istediğinde utanç hisseder. Bunu yerine meme şimdi
dinleniyor gibi açıklamalar yapabilirsiniz.
Alternatif Sunun
Emmek istediğinde farklı aktiviteler sunduğunuzda, gün
içindeki emzirme sayınızın azaldığını göreceksiniz. Su ya da başka bir içecek içmeyi
önerin. Dışarıya kelebek bulmaya çıkın. Kağıda ihtiyacı olan stickerları bulun.
Bir sürücüye ihtiyaç duyan zıplayan at olun. (En çok kullandığım yol bu,
oyunlar sunmak bir de dışarı çıkmak. Dışarıda pek aklına gelmiyor. Yanımıza da
atıştırmalık kuru üzüm, kuru dut, kurabiye gibi şeyler alıyoruz. Dışarıda çoğu
zaman evde olduğunda daha iştahlı)
Emzirmeyi bırakma için hangi yaş uygundur? Bir yaşına
gelmeden gece emzirmesini kesmeyi önermiyorum, hem büyüme atakları için gece
emzirmesine ihtiyaç duyduklarına inandığım için hem de bu yaştan önce ne
olduğunu anlayamazlar ve baş etmeleri daha zor olur. Canları yandığında
emzirmek yerine çocukların duygularını dinlemeye daha erken başlanabilir ama bu
doğumdan itibaren değildir. Her şey bir yana insan yavrusu üzüldüğü zaman emzirilmeye
programlanmıştır. Emzirmek stres kimyasallarının yatıştırılmasını sağlar.
Dünya Sağlık Örgütü iki yıl süresince emzirmeyi önermektedir
ve uzatılmış emzirme de çocuğunuza duygusal ve fiziksel yararlar sağlamaya devam
etmektedir. Tabii ki emzirmenin hem anne hem de çocuk boyutu vardır ve aileniz
için en doğrusuna karar verirken çocuğunuzun sağladığı faydalar işin yalnızca bir
boyutudur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder